Акцентът е върху хората

Тази година imoti.net навърши 20 години. По този повод се обърнаха към 20 водещи експерти в сектор недвижими имоти, за да споделят своя успешен път на развитие.

Анжелина Добрева собственик и управител на „Арина” ЕООД, действащо с търговска марка RealNet Classic. Дружеството е основано през 1993г. и равносметката на г-жа Добрева е следната: „Брокерите, работещи заедно с мен, имат стаж във фирмата между 3 и 15 години, като всеки един е постъпил с препоръки, нямам практика да набирам брокери от обяви в сайтове за работа. Над 80% от реализираните ни сделки са от препоръки на доволни клиенти. След двадесет и седем години на пазара на недвижими имоти мога да се похваля, че съм създала стойност на офиса и съм помогнала за изграждането на много професионални кариери“. 

Какво беше Вашето начало в бизнеса с недвижими имоти?

 Началото на агенцията беше поставено в далечната 1993г., което съвпадна с прохождането на свободния пазар на недвижими имоти в България. Не мога да отрека факта, че стартът беше по-скоро ентусиазъм и любопитство към тази нова професия, отколкото планирано и обмислено решение. Липсата на информация за този бизнес в тези времена ме накара да ползвам във всяка стъпка от процеса на сделката професионалисти (от „каква е системата на строителство“, „до „проектите на предварителни договори”), което правя и до днес, въпреки натрупания опит във фирмата. Времената без интернет и мобилни телефони ни накараха да бъдем по-креативни по отношение на маркетинг, накараха нас, брокерите, да споделяме информация за цени на реализирани сделки, както и много начини да представяме помежду си предстоящи оферти. Така че споделянето в бранша сверяваше доста часовници.

 Имаше ли пречки, които трябваше да преодолявате?

 Предизвикателства и пречки много, само си представете сделка без справка с  отдалечен достъп в Агенция по вписванията или удостоверения за тежести – дни наред обстоен преглед на стари архивни книги….Нова оферта за наем или продажба можеше да бъде публикувана в печатни издания най-рано след три дни. За да се развива една фирма, има, разбира се, пречки и предизвикателства, но пътят напред зависи от нас, като предприемачи. Нашият бизнес, както и всеки друг, спира в момента, в който спреш да планираш, да развиваш компетентности, да прилагаш нови технологии и най-вече да усещаш с всичките си сетива настоящето, а миналото е само опит.

 В какво отношение се развивахте?

 Сравнявам бизнеса си с маратон – стартираш с много добра фундаментална професионална подготовка. Не е добре да спринтираш, но е пагубно и да спреш. Важно е да намериш правилния темп, с който да се развиваш. И в този своеобразен професионален маратон стартираш с брокерите и екипа. Успоредно с това се отварят вратите на познанието и развиването на компетентности, необходими за брокерите. И до днес, аз и моят екип, не спираме да се учим в насоки, изграждащи ни като специалисти. Погрешно е мнението, че добрият брокер разбира от всичко. Не, добрият брокер трябва да разчита на професионалисти в отделните етапи от сделката. Портфолиото на една агенция е такова, каквито са брокерите, работещи в нея. И най-накрая идва мястото, в което се осъществява нашата дейност, а именно офисът, нашето място за срещи с клиенти, обсъждания и обучения. Но нито бюрата, нито компютрите или приемните не изграждат нашия бизнес. Акцентът е върху хората и екипите – вървят ли те напред, надграждат ли уменията си, печелят ли доверието на клиентите си, няма какво да попречи на развитието ни.

 Как се справя компанията ви със ситуацията в момента – пандемията и очакваната икономическа криза?

 Фирмата се справя и адаптира в условията на пандемия, както всички останали сектори в икономиката на страната ни. Що се отнася до икономическата криза, агенциите за недвижими имоти трябва да имат ясна стратегия за действие при този променен пазар – да има добре подготвени брокери, да променя маркетинга на имотите, да знае как да прави пазарни анализи на цените и да се работи здраво. Всяка криза е различна, повлияна от множество фактори, но и нашият пазар не е толкова динамичен. Въпреки всичко, не е редно да се учим в движение.

 Какво предвижда вашият план за развитие в следващите години? 

 Плановете основно са насочени към развитие на екипа. Усъвършенстване на утвърдените брокери и дано имам възможността да завърша един проект за обучение и развитие на новопостъпилите брокери в нашия офис.

 Какво трябва да се промени на държавно и браншово ниво, за да се развива успешно бизнеса с имоти?

 Години наред гилдията се опитва да бъде чута и видяна, за да бъде направено това очаквано държавно регулиране. Множество законопроекти бяха подготвени, но дори не бяха разгледани в Народното събрание. Незнайно защо, не идва нашият ред, а в крайна сметка в наши ръце е най-големият финансов ресурс на едно семейство – неговия имот. 

Наред със сертификацията и държавното регулиране, трябва да се помисли и за въвеждането на задължителни застраховки за професионална отговорност, както е въведено за редица професии със закон.

 Споделете вашите изводи за устойчиво развитие в сектора.

 За устойчивост и развитие говорим само и единствено, когато имаме правила и етика, които се спазват от всички в нашия бранш.
Трудно, почти невъзможно, е да бъде направена реална статистика на реализирани сделки, като цени или в отделен сегмент на нашия бизнес, или определен град в България. Това е съществена пречка при осъществяване на една от най-важните дейности като ценообразуването или планирането.

източник: imoti.net

Сподели имота

Включете се в Дискусията

Compare listings

Сравни